Home > US News, USA, WORLD NEWS > Harvard: Exxon Mobil Lied To Public About Climate Change

Harvard: Exxon Mobil Lied To Public About Climate Change

Two Harvard University researchers claim that Exxon Mobil deliberately lied to the public about climate change in order to continue selling oil for a profit. 

The study, published on Wednesday, claims that Exxon Mobil Corp made “explicit factual misrepresentations” in advertorials placed in newspapers by underplaying the role fossil fuels have on global warming.

Reuters.com reports: In an article in the journal Environmental Research Letters, researchers Geoffrey Supran and Naomi Oreskes said they examined 187 documents, including internal memos, peer-reviewed papers by Exxon scientists and “advertorials” that ran in The New York Times – paid advertisements in the style of opinion pieces. The researchers said they used a social science analysis method to turn statements in the documents into data points that could be counted and compared to each other.

Supran and Oreskes said that as early as 1979, Exxon scientists acknowledged burning fossil fuels was adding more carbon dioxide to the atmosphere and causing global temperatures to rise, but they said the company’s position in newspaper ads remained significantly different by consistently asserting doubt about climate science.

The study was funded by the Rockefeller family philanthropies, which previously supported a campaign to prove Exxon knew more than it publicly admitted about climate change. That campaign used the slogan #ExxonKnew.

Exxon spokesman Scott Silvestri called the study “inaccurate and preposterous” and said the researchers’ goal was to attack the company’s reputation at the expense of its shareholders.

“Our statements have been consistent with our understanding of climate science,” he said. He also noted that Oreskes spearheaded the #ExxonKnew campaign.

Oreskes said the Rockefeller family funding did not affect the study’s outcome. She said the impetus for the study came from Exxon’s responses to reports in InsideClimate News and the Los Angeles Times in September 2015 and October 2015, respectively, that Exxon’s scientists had long known of the dangers fossil fuels posed to the earth’s climate.

“They accused the journalists of cherry-picking,” Oreskes said of Exxon’s responses. “They also posted a collection of documents on their website. They said ‘read the documents and make up your own mind.’ We thought that was an excellent opportunity.”

Oreskes and Supran pointed to a 2000 Exxon advertorial that said a U.S. government report on climate change put the “political cart before the horse” and was “based on unreliable models.”

In his statement on Wednesday, Silvestri offered two examples from advertorials that Exxon had placed in The New York Times, both published in 2000, which he said showed the company did not try to cast doubt on climate change.

One statement read: “Enough is known about climate change to recognize it may pose a legitimate long-term risk and that more needs to be learned about it.”

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: