(MPN) — Soon after the social media “purge” of independent media sites and pages this past October, a top neoconservative insider — Jamie Fly — was caught stating that the mass deletion of anti-establishment and anti-war pages on Facebook and Twitter was “just the beginning” of a concerted effort by the U.S. government and powerful corporations to silence online dissent within the United States and beyond.

While a few, relatively uneventful months in the online news sphere have come and gone since Fly made this ominous warning, it appears that the neoconservatives and other standard bearers of the military-industrial complex and the U.S. oligarchy are now poised to let loose their latest digital offensive against independent media outlets that seek to expose wrongdoing in both the private and public sectors.

As MintPress News Editor-in-Chief Mnar Muhawesh recently wroteMintPress was informed that it was under review by an organization called Newsguard Technologies, which described itself to MintPress as simply a “news rating agency” and asked Muhawesh to comment on a series of allegations, several of which were blatantly untrue. However, further examination of this organization reveals that it is funded by and deeply connected to the U.S. government, neo-conservatives, and powerful monied interests, all of whom have been working overtime since the 2016 election to silence dissent to American forever-wars and corporate-led oligarchy.

More troubling still, Newsguard — by virtue of its deep connections to government and Silicon Valley — is lobbying to have its rankings of news sites installed by default on computers in U.S. public libraries, schools, and universities as well as on all smartphones and computers sold in the United States.

In other words, as Newsguard’s project advances, it will soon become almost impossible to avoid this neocon-approved news site’s ranking systems on any technological device sold in the United States. Worse still, if its efforts to quash dissenting voices in the U.S. are successful, Newsguard promises that its next move will be to take its system global.

Red light, green light . . .

Newsguard has received considerable attention in the mainstream media of late, having been the subject of a slew of articles in the Washington Post, the Hillthe Boston Globe, Politico, Bloomberg, Wired, and many others just over the past few months. Those articles portray Newsguard as using “old-school journalism” to fight “fake news” through its reliance on nine criteria allegedly intended to separate the wheat from the chaff when it comes to online news.

Newsguard separates sites it deems worthy and sites it considers unreliable by using a color-coded rating — green, yellow, or red — and more detailed “nutrition labels” regarding a site’s credibility or lack thereof. Rankings are created by Newsguard’s team of “trained analysts.” The color-coding system may remind some readers of the color-coded terror threat-level warning system that was created after 9/11, making it worth noting that Tom Ridge, the former secretary of Homeland Security who oversaw the implementation of that system under George W. Bush, is on Newsguard’s advisory board.

As Newsguard releases a new rating of a site, that rating automatically spreads to all computers that have installed its news ranking browser plug-in. That plug-in is currently available for free for the most commonly used internet browsers. NewsGuard directly markets the browser plug-in to libraries, schools and internet users in general.

According to its website, Newsguard has rated more than 2,000 news and information sites. However, it plans to take its ranking efforts much farther by eventually reviewing “the 7,500 most-read news and information websites in the U.S.—about 98 percent of news and information people read and share online” in the United States in English.

recent Gallup study, which was supported and funded by Newsguard as well as the Knight Foundation (itself a major investor in Newsguard), stated that a green rating increased users likelihood to share and read content while a red rating decreased that likelihood. Specifically, it found 63 percent would be less likely to share news stories from red-rated websites, and 56 percent would be more likely to share news from green-rated websites, though the fact that Newsguard and one of its top investors funded the poll makes it necessary to take these findings with a grain of salt.

However, some of the rankings Newsguard itself has publicized show that it is manifestly uninterested in fighting “misinformation.” How else to explain the fact that the Washington Post and CNN both received high scores even though both have written stories or made statements that later proved to be entirely false? For example, CNN falsely claimed in 2016 that it was illegal for Americans to read WikiLeaks releases and illegally colluded with the DNC to craft presidential debate questions.

In addition, in 2017, CNN published a fake story that a Russian bank linked to a close ally of President Donald Trump was under Senate investigation. That same year, CNN was forced to retract a report that the Trump campaign had been tipped off early about WikiLeaks documents damaging to Hillary Clinton when it later learned the alert was about material already publicly available.

The Washington Post, whose $600 million conflict of interest with the CIA goes unnoted by Newsguard, has also published false stories since the 2016 election, including one article that falsely claimed that “Russian hackers” had tapped into Vermont’s electrical grid. It was later found that the grid itself was never breached and the “hack” was only an isolated laptop with a minor malware problem. Yet, such acts of journalistic malpractice are apparently of little concern to Newsguard when those committing such acts are big-name corporate media outlets.

Furthermore, Newsguard gives a high rating to Voice of America, the U.S. state-funded media outlet, even though its former acting associate director said that the outlet produces “fluff journalism” and despite the fact that it was recently reformed to “provide news that supports our [U.S.] national security objectives.” However, RT receives a low “red” rating for being funded by the Russian government and for “raising doubts about other countries and their institutions” (i.e., including reporting critical of the institutions and governments of the U.S. and its allies).

Furthermore, Newsguard gives a high rating to Voice of America, the U.S. state-funded media outlet, even though its former acting associate director said that the outlet produces “fluff journalism” and despite the fact that it was recently reformed to “provide news that supports our [U.S.] national security objectives.” However, RT receives a low “red” rating for being funded by the Russian government and for “raising doubts about other countries and their institutions” (i.e., including reporting critical of the institutions and governments of the U.S. and its allies).

Keeping the conversation safe for the corporatocracy

Newsguard describes itself as an organization dedicated to “restoring trust and accountability” and using “journalism to fight false news, misinformation and disinformation.” While it repeatedly claims on its website that its employees “have no political axes to grind” and “care deeply about reliable journalism’s pivotal role in democracy,” a quick look at its co-founders, top funders and advisory board make it clear that Newsguard is aimed at curbing voices that hold the powerful — in both government and the private sector — to account.

Newsguard is the latest venture to result from the partnership between Steven Brill and Louis Gordon Crovitz, who currently serve as co-CEOs of the group. Brill is a long-time journalist —  published in TIME and The New Yorker, among others — who most recently founded the Yale Journalism Initiative, which aims to encourage Yale students who “aspire to contribute to democracy in the United States and around the world” to become journalists at top U.S. and international media organizations. He first teamed up with Crovitz in 2009 to create Journalism Online, which sought to make the online presence of top American newspapers and other publishers profitable, and was also the CEO of the company that partnered up with the TSA to offer “registered” travelers the ability to move more quickly through airport security — for a price, of course.

While Brill’s past does not in itself raise red flags, Crovitz — his partner in founding Journalism Online, then Press+, and now Newsguard — is the last person one would expect to find promoting any legitimate effort to “restore trust and accountability” in journalism. In the early 1980s. Crovitz held a number of positions at Dow Jones and at the Wall Street Journal, eventually becoming executive vice president of the former and the publisher of the latter before both were sold to Rupert Murdoch’s News Corp in 2007. He is also a board member of Business Insider, which has received over $30 million from Washington Post owner Jeff Bezos in recent years.

In addition to being a member of the Council on Foreign Relations, Crovitz proudly notes in his bio, available on Newsguard’s website, that he has been an “editor or contributor to books published by the American Enterprise Institute and Heritage Foundation.” Though many MintPress readers are likely familiar with these two institutions, for those who are not, it is worth pointing out that the American Enterprise Institute (AEI) is one of the most influential neoconservative think tanks in the country and its “scholars,” directors and fellows have included neoconservative figures like Paul Wolfowitz, Richard Perle, John Bolton and Frederick Kagan.

During the George W. Bush administration, AEI was instrumental in promoting the invasion and subsequent occupation of Iraq and has since advocated for militaristic solutions to U.S. foreign policy objectives and the expansion of the U.S.’ military empire as well as the “War on Terror.” During the Bush years, AEI was also closely associated with the now defunct and controversial neoconservative organization known as the Project for a New American Century (PNAC), which presciently called, four years before 9/11, for a “new Pearl Harbor” as needed to rally support behind American military adventurism.

The Heritage Foundation, like AEI, was also supportive of the war in Iraq and has pushed for the expansion of the War on Terror and U.S. missile defense and military empire. Its corporate donors over the years have included Procter & Gamble, Chase Manhattan Bank, Dow Chemical, and Exxon Mobil, among others.

Crovitz’s associations with AEI and the Heritage Foundation, as well as his ties to Wall Street and the upper echelons of corporate media, are enough to make any thinking person question his commitment to being a fair watchdog of “legitimate journalism.” Yet, beyond his innumerable connections to neoconservatives and powerful monied interest, Crovitz has repeatedly been accused of inserting misinformation into his Wall Street Journal columns, with groups like the Electronic Frontier Foundation accusing him of “repeatedly getting his facts wrong” on NSA surveillance and other issues. Some of the blatant falsehoods that have appeared in Crovitz’s work have never been corrected, even when his own sources called him out for misinformation.

For example, in a WSJ opinion piece that was written by Crovitz in 2012, Crovitz was accused of making “fantastically false claims” about the history of the internet by the very people he had cited to support those claims.

As TechDirt wrote at the time:

Almost everyone he [Crovitz] sourced or credited to support his argument that the internet was invented entirely privately at Xerox PARC and when Vint Cerf helped create TCP/IP, has spoken out to say he’s wrong. And that list includes both Vint Cerf, himself, and Xerox. Other sources, including Robert Taylor (who was there when the internet was invented) and Michael Hiltzik, have rejected Crovitz’s spinning of their own stories.”

The oligarch team’s deep bench

While Brill and Crovitz’s connections alone should be enough cause for alarm, a cursory examination of Newsguard’s advisory boardmakes it clear that Newsguard was created to serve the interests of American oligarchy. Chief among Newsguard’s advisors are Tom Ridge, the first Secretary of Homeland Security under George W. Bush and Ret. General Michael Hayden, a former CIA director, a former NSA director and principal at the Chertoff Group, a security consultancy seeking to “advise corporate clients and governments, including foreign governments” on security matters that was co-founded by former Homeland Security Secretary Michael Chertoff, who also currently serves as the board chairman of major weapons manufacturer BAE systems.

Another Newsguard advisor of note is Richard Stengel, former editor of Time magazine, a “distinguished fellow” at the Atlantic Council and Undersecretary of State for Public Diplomacy under President Barack Obama. At a panel discussion hosted last May by the Council on Foreign Relations, Stengel described his past position at the State Department as “chief propagandist” and also stated that he is “not against propaganda. Every country does it and they have to do it to their own population and I don’t necessarily think it’s that awful.”

 

 

Advertisements